Служба медико-соціальної експертизи Черкаської області, яка функціонує з 1992 року в системі МОЗ України, як Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи є ровесницею незалежної України, ставши правонаступницею радянської лікарсько-трудової експертизи, що функціонувала до того часу в системі Міністерства соціального забезпечення України.
В 2008р. центр МСЕ набув статусу Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи» .
У своїй діяльності Центр МСЕ керується діючим законодавством України, Постановами Кабінету Міністрів України, наказами, нормативними і інструктивними документами, вказівками Міністерства охорони здоров’я України, рішеннями, розпорядженнями органів місцевого самоврядування, нормативними документами Головного управління охорони здоров’я та медицини катастроф ОДА, статутом закладу. Центр медико-соціальної експертизи має ліцензію МОЗ України на медичну практику, акредитований Головною акредитаційною комісією МОЗ України на першу акредитаційну категорію.
Основними напрямками діяльності медико-соціальної експертизи є визначення:
- ступеню обмеження життєдіяльності хворої людини, потреби в сторонньому нагляді, догляді або допомозі, реабілітаційного потенціалу, групи інвалідності, причини і часу її настання;
- потреби інвалідів у медичній та соціальній допомозі, санаторно-курортному лікуванні, забезпеченні їх технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення на підставі медичних показань і протипоказань, а також з урахуванням соціальних критеріїв;
- ступеню стійкого обмеження життєдіяльності хворих для направлення їх у стаціонарні відділення центрів соціального обслуговування;
- медичних показань на право одержання інвалідами спеціального автотранспорту і протипоказань до керування ним;
- складання та корекція індивідуальних програм реабілітації інвалідів, в яких визначаються види реабілітаційних заходів та строки їх виконання, контроль і оцінка ефективності їх виконання;
- проведення серед населення роз’яснювальної роботи з питань медико-соціальної експертизи;
- здійснення заходів щодо профілактики інвалідності.
Медико-соціальна експертиза є службою, що пов`язує, з одного боку, медичні заклади, з другого – соціальні служби, тісно співпрацює з громадськими організаціями людей з інвалідністю.
Сьогодні Комунальний заклад «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи» у своїй структурі має 2 обласні медико-соціальні експертні комісії, 5 спеціалізованих : кардіологічну, травматологічну, радіологічну, фтизіо-пульмонологічну, психіатричну, а також 4 міжрайонних медико-соціальних експертних комісій загального профілю, відтак, всього 11 МСЕК.
Штатна чисельність закладу складає 112.25 посад.
В закладі функціонують 11 медико-соціальних експертних комісій:
обласна МСЕК № 1
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
обласна МСЕК № 2
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
спеціалізована кардіологічна МСЕК,
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
спеціалізована фтизіо-пульмонологічна МСЕК,
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
спеціалізована радіологічна МСЕК
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
спеціалізована травматологічна МСЕК
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
спеціалізована психіатрична МСЕК
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
міжрайонна МСЕК № 1
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
міжрайонна МСЕК № 2
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
міжрайонна МСЕК № 3
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
міжрайонна МСЕК № 4
розташована на базі Центру МСЕ
за адресою м.Черкаси, вул. Захисників України, 22;
Відповідно до своєї компетенції, комісії МСЕ проводять медико-соціальну експертизу хворим, що досягли повноліття, потерпілим від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, особам, що звертаються для встановлення інвалідності з метою виявлення ступеня обмеження життєдіяльності, причини, часу настання, групи інвалідності, визначають потреби інвалідів у автомобілях з ручним керуванням, а також компенсаторно-адаптаційні можливості особи, реалізація яких сприяє медичній, психолого-педагогічній, професійній, трудовій, фізкультурно-спортивній, фізичній, соціальній та психологічній реабілітації.
Нині кардинально змінились напрямки роботи МСЕ. На відміну від ЛТЕК, що існували до 1992 року і визначали в основному здатність людини до трудової діяльності, одним з основних завдань МСЕ є визначення шляхів реабілітації та потреб у соціальному забезпеченні людей, які з тих чи інших причин мають обмежені фізичні можливості.
Якість надання реабілітаційної допомоги – це той ступінь, при якому реабілітаційне обслуговування людей з особливими потребами підвищує можливість досягнення бажаних результатів та відповідає сучасним професійним знанням. Якість надання реабілітаційних послуг повинна бути досягнута шляхом надання людині з обмеженими можливостями ефективних, нешкідливих, своєчасних, достатніх реабілітаційних послуг, що спрямовані на конкретну особу,на її повноцінну інтеграцію в суспільну діяльність.
Тому працівники медико-соціальних експертних комісій проводять не тільки огляди людей зі стійкою втратою працездатності, а й забезпечують активну співпрацю з лікарсько-консультативними комісіями лікувально-профілактичних закладів, реабілітаційними установами, соціальними службами, громадськими організаціями інвалідів з питань поліпшення реабілітаційної допомоги особам з обмеженими фізичними можливостями шляхом проведення виїздних нарад, семінарів, «круглих столів» і т.ін.
Якість надання реабілітаційної допомоги – це той ступінь, при якому реабілітаційне обслуговування людей з особливими потребами підвищує можливість досягнення бажаних результатів та відповідає сучасним професійним знанням. Якість надання реабілітаційних послуг повинна бути досягнута шляхом надання людині з обмеженими можливостями ефективних, своєчасних, достатніх реабілітаційних послуг, що спрямовані на конкретну особу, на її повноцінну інтеграцію в суспільну діяльність.