На базі Комунального закладу «Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи Черкаської обласної ради», 27 червня 2017р., відбулась спільна нарада з питань соціального захисту інвалідів та порядку призначення технічних засобів реабілітації відповідно до функціональних можливостей осіб з інвалідністю та учасників АТО.
На захід були запрошені голови і лікарі МСЕК, голови та члени ЛКК ЛПЗ області, представники Департаменту соціального захисту населення ЧОДА, міського центру зайнятості, громадські організації інвалідів та учасників АТО.
Зі вступним словом виступила Кошова Л.М. , заступник начальника Управління ОЗ ОДА, начальник відділу організації надання медичної допомоги дорослому населенню, матерям та дітям. Вона зазначила, що на сьогодні в України є завдання об’єднати в єдину систему зусилля держави та суспільства для захисту та забезпечення прав людей з інвалідністю в економічному, соціальному, правовому та культурному житті відповідно до положень Конвенції ООН про права інвалідів. В світлі реформування галузі охорони здоров’я, економії бюджетних коштів та враховуючі ситуацію в країні, коли з’явилась нова категорія громадян – учасники та постаждалі внаслідок АТО, налагодження роботи з реабілітації в області набуває особливої важливості та уваги.
Головний позаштатний спеціаліст з медико-соціальної реабілітації УОЗ ОДА заступник головного лікаря – Макаренко С.В. доповіла про організацію в області роботи з реабілітації інвалідів, стан виконання Індивідуальних програм реабілітації, сучасні зміни в законодавстві щодо соціального захисту осіб з інвалідністю та учасників АТО. Законотворчі акти з питань реабілітації не виконуються в практичному аспекті. На сьогодні існує прірва між переліком зазначених реабілітаційних заходів в індивідуальній програмі інваліда ( ІПР) та їх виконанням в закладах охорони здоров’я. Не відпрацьована процедура практичної реалізації ІПР (ендопротезування, кардіохірургічні втручання і т.д.). Кожен етап від початку захворювання до встановлення групи інвалідності та подальшого реабілітаційного процесу розпорошений по закладах охорони здоров’я, іноді навіть не в межах однієї області та не налагоджений на гідному рівні взаємозв’язок між ними. Є потреба у створенні чіткого протоколу виконання всіх етапів реалізації заходів, зазначених в ІПР із кожної нозології. В Черкаській області відсутні спеціалізовані реабілітаційні установи, в яких би надавалися послуги згідно ІПР, на реалізацію заходів якої і виділяються бюджетні кошти.
Начальник відділу реабілітації та обслуговування інвалідів, учасників АТО та ветеранів Департаменту соціального захисту ЧОДА Коваленко Т.В. доповіла щодо практичного впровадження в роботі регіональних управлінь праці та соціального захисту населення області. Наказ від 11.04.2017 № 602 «Про затвердження Порядку призначення технічних засобів реабілітації відповідно до функціональних можливостей особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, постраждалого внаслідок антитерористичної операції», шляхи співпраці з зацікавленими сторонами реабілітаційного процесу.
З актуальними питаннями щодо працевлаштування осіб з обмеженими можливостями та учасників АТО виступила директор Черкаського міського Центру зайнятості Щербак О. М.
Про основні недоліки в роботі ЛПЗ області під час оформлення Плану реабілітаційних заходів для визначення реабілітаційних умов особам з інвалідністю. Впровадження в роботу наказу від 11.04.2017 № 602 «Про затвердження Порядку призначення технічних засобів реабілітації відповідно до функціональних можливостей особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, постраждалого внаслідок антитерористичної операції» довела до відома лікар з медико-соціальної реабілітації міжрайонної МСЕК № 2 Кушнірик Н.С.
Голова обласної МСЕК № 1 Масенко Н.В. доповіла щодо впровадження у роботу наказу від 11.04.2017 № 602 «Про затвердження Порядку призначення технічних засобів реабілітації відповідно до функціональних можливостей особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, постраждалого внаслідок антитерористичної операції» щодо призначення інвалідам візків з електроприводом, скутерів.
Міський позаштатний експерт, заступник директора з ЕТН КНП «Перший Черкаський міський центр ПМСД» Дроніна Н.Б визначила основні напрямки реалізації наказу від 11.04.2017 №602 «Про затвердження Порядку призначення технічних засобів реабілітації відповідно до функціональних можливостей особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, постраждалого внаслідок антитерористичної операції» в роботі ЛКК, шляхи співпраці між ЛКК ЛПЗ області та регіональних управлінь праці та соціального захисту населення області.
Підсумком роботи спільної наради стало обговорення актуальних питань з представниками громадських організацій інвалідів області, які наголосили про необхідність участі представників Управлінь соціального захисту в засіданнях ЛКК ЛПЗ області на етапі складання плану реабілітаційних заходів для уникнення соціальної напруги та більш ефективної співпраці всіх зацікавлених сторін реабілітаційного процесу.
В заході взяли участь інваліди- візочники, які звернули увагу на питання забезпечення людей з інвалідністю скутерами згідно існуючих змін в державному законодавстві — наказу Мінсоцполітики від 11.04.2017 № 602 «Про затвердження Порядку призначення технічних засобів реабілітації відповідно до функціональних можливостей особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю, постраждалого внаслідок антитерористичної операції». П.І пп.4 ” Призначення технічних засобів реабілітації проводиться на підставі рекомендацій, зазначених в індивідуальній програмі реабілітації або висновку ЛКК чи рішенні ВЛК користувача, і є обов’язковим при забезпеченні ними. Користувачам призначаються технічні засоби реабілітації, функції та оснащення яких відповідають їхнім функціональним можливостям.”
“7) електроскутер – засіб для самостійного пересування користувача на вулиці зі спеціальним приводом та системою керування. Характеризується можливістю самостійного керування за допомогою рульової колонки, обладнаний системою опори тіла, що обертається, та сидінням без спеціальних елементів, призначений тільки для користувачів, які можуть самостійно контролювати положення тулуба у кріслі колісному.
За наявності у користувача одного крісла колісного або при виборі ним двох крісел колісних електроскутери призначаються разом із середньоактивними та активними кріслами колісними.
Обов’язкові функції:
керування – самостійне за допомогою рульової колонки;
система опори тіла обертається;
підлокітники відкидні / відкидні та регульовані по горизонталі;
спинка відкидна / відкидна та регульована за кутом нахилу;
сидіння знімне, регульоване за висотою та по горизонталі / регульована ефективна ширина.
Обов’язкове оснащення:
подушка на сидіння та спинку / м’яке сидіння;
підголівник;
запобіжний пояс.
Рекомендації щодо призначення:
користувач може самостійно керувати електроскутером за допомогою обох верхніх кінцівок;
загальні захворювання серцево-судинної системи, дихальної системи, опорно-рухового апарату (інших систем та органів на стадії субкомпенсації та декомпенсації) та виражені наслідки перенесених хвороб;
травма, захворювання хребта або інший тип ураження нервової системи, що супроводжується парезом чи паралічем однієї або двох нижніх кінцівок;
захворювання центральної та периферичної нервової системи, наслідки травм та оперативних втручань, що супроводжуються стрімким зниженням рухової активності, зі збереженням рухливості у плечовому поясі та верхніх кінцівках;
травма, захворювання таза або нижніх кінцівок, що унеможливлює самостійне пересування без додаткової опори;
користувач планує використовувати крісло колісне на вулиці;
користувач самостійно може сидіти на кріслі без додаткових елементів підтримки та не потребує спеціального оснащення сидіння (в тому числі анатомічного сидіння).
Побажання користувача щодо опцій:
налаштування сидіння – за висотою / по горизонталі;
налаштування кута рульової колонки.
Протипоказання стосовно призначення:
абсолютні:
психічні захворювання;
порушення свідомості, виражені порушення поведінки, деменція;
епілепсія та інші органічні ураження центральної нервової системи чи наслідки травм, що супроводжуються значним порушенням координації рухів верхніх кінцівок;
виражені порушення статики та координації рухів;
стійкі помірні й виражені вади зору (гострота зору з корекцією нижче ніж 0,04 на оці, що краще бачить, або звуження поля зору до 10 градусів), що не дають змоги керувати кріслом колісним на дорогах загального призначення;
відсутність однієї або двох верхніх кінцівок (або їх частин);
захворювання та деформації (значні ушкодження та їх наслідки) після травм та операцій, що значно обмежують рухи в суглобах верхніх кінцівок;
наслідки травм, операцій та загальних захворювань, що потребують фіксації поясу верхніх кінцівок та шиї (голови);
дитячий церебральний параліч з вираженими порушеннями рухової активності;
користувач самостійно не може сидіти на кріслі без додаткових елементів підтримки та потребує спеціального оснащення сидіння (в тому числі анатомічне сидіння);”
Таким чином, відповідальність за призначення скутера людині з інвалідністю, відповідальність за безпеку самого інваліда та його оточуючих на автомобільних шляхах може бути визначена згідно функціональних можливостей інваліда тільки при його практичному тестуванні. Для уникнення соціальної напруги серед декретованої категорії населення області всі зацікавлені сторони цього процесу – лікарі-реабілітологи ЛКК, МСЕК, представники Управлінь праці та соціального захисту інвалідів, представники дорожньо-патрульної служби області, громадські організації інвалідів було запропоновано спільно вирішувать питання допуску до керування скутером особи з інвалідністю. Для цього пропонується створення “скутердрому” на базі КЗ “Черкаський обласний центр медико-соціальної експертизи ЧОР” з відповідними методичними та практичними навчальними програмами.